۲۴ اسفند ۱۳۸۴، ۹:۵۸

در گفتگوي مشروح وزير راه با مهر بيان شد: برنامه‌هاي نوروزي در بخش‌هاي هوايي، ريلي و جاده‌اي / خريد هواپيما و توسعه بنادر / تثبيت قيمت سوخت هواپيما براي سال 85 / تسليم تحريم نمي شويم

در گفتگوي مشروح وزير راه با مهر بيان شد: برنامه‌هاي نوروزي در بخش‌هاي هوايي، ريلي و جاده‌اي / خريد هواپيما و توسعه بنادر / تثبيت قيمت سوخت هواپيما براي سال 85 / تسليم تحريم نمي شويم

وزير راه و ترابري ضمن تشريح برنامه‌هاي نوروزي در بخش‌هاي حمل و نقل جاده‌اي، هوايي و ريلي، وعده داد كه از آغاز سال 1386 ديگر چاله و دست‌اندازي در جاده‌هاي كشور وجود نخواهد داشت.

محمد رحمتي در گفت و گوي مشروح با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري"مهر" توضيح داد: قبل از عيد سال آينده به طور رسمي مسئله اين كه از آغاز سال 1386 ديگر چاله و دست‌اندازي در جاده‌هاي كشور وجود نخواهد داشت، اعلام خواهم كرد.

وي تاكيد كرد: قصد داشتيم زودتر از اين موعد اين مسئله را اعلام كنيم كه كمبود بودجه و اعتبارات اجازه كار را به ما نداد.

وزير راه و ترابري با اشاره به اينكه در ايام عيد امسال 343 كيلومتر پروژه راهسازي به بهره برداري مي رسد، اظهار داشت: به تمام اداره كل‌هاي راه و ترابري در سطح كشور ابلاغ كرده ايم كه به سرعت جاده هاي كشور را لكه‌ گيري و خط كشي كنند تا مسافران نورزي با مشكلي در ايام عيد مواجه نشوند.

به گفته وي، در سال جاري تاكنون 500 كيلومتر پروژه راهسازي به بهره برداري رسيده و قصد داريم تا تيرماه 85 و با اختصاص اعتبارات عمراني، علاوه بر افتتاح 343 كيلو متر پروژه در ايام عيد امسال، 557 كيلو متر راه ساخته شده ديگر نيز به بهره برداري برسانيم.

رحمتي به مسافران نوروزي توصيه كرد كه دو باند كردن برخي جاده‌هاي كشور تنها براي افزايش ايمني است نه افزايش سرعت. زيرا در غير اين صورت ممكن است كه برخي اتفاقات ناخواسته به وجود بيايد.
به عبارتي، نبايد در رانندگي در جاده‌هاي كشور در ايام نوروز امسال عجله كرد. زيرا پيامد‌هاي عجله نيز برخي حوادث ناگوار را منجر مي شود.

برخورد با بازار سياه فروش بليت‌هاي نوروزي

وزير راه و ترابري  گفت: در مبادي ورودي بخش هاي حمل و نقل ريلي، هوايي و جاده‌هاي نام بليت صادره با نام مسافران چك خواهد شد و در صورت عدم تطابق، اجاز مسافرت داده نمي شود.

وي به مسافران نوروزي توصيه كرد كه بليت مسافرت خود را تنها از باجه‌هاي بليت فروش يا اينترنت تهيه كنند و به هيچ وجه از دلالان خريداري نكنند. زيرا به دليل عدم تطابق بليت صادر شده با نام آنها اجازه سفر داده نخواهند يافت.

رحمتي در خصوص برخورد با "بازار سياه فروش بليت‌هاي نوروزي" گفت: تاكنون مواردي در اين خصوص به صورت تشكيلاتي گزارشي نشده است. تنها يكسري مسايل در روز‌هاي اول فروش بليت نوروزي اتوبوس به وجود آمد كه جولي آن نيز گرفته شد.

افزايش 5/14 درصدي جابه جايي مسافر در بخش ريلي

وزير راه و ترابري در ادامه، بخش حمل و نقل ريلي را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اضافه شدن واگن‌هاي جديد به شبكه ريلي و در نظر گرفتن قطار‌هاي ويژه ، در ايام نوروز امسال تعداد جابه‌جايي مسافر نسبت به مدت مشابه سال قبل 5/14 درصد افزايش خواهد يافت.

وي خاطرنشان كرد: در سال 1383 در مجموع 4/17 ميليون نفر به قطار جابه‌جا شدند كه اين تعداد در پايان سال جاري به بيش از 20 ميليون نفر خواهد رسيد.

رحمتي معتقد است كه وضعيت بخش حمل و نقل ريلي كشور رو به بهبود است و تلاش دولت جديد هم گسترش بخش شبكه ريلي مي باشد و اين درحالي است كه هم اكنون تقاضا در اين بخش چند برابر عرضه است.

وزير راه و ترابري اعلام كرد: با مساعدت رئيس جمهوري، شوراي اقتصاد با پرداخت 22 ميليارد تومان يارانه شركت قطار‌هاي مسافري رجاء در هفته گذشته موافقت كرد و اين در انجام امور اين شركت از جمله پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل و تهيه برخي وسايل مربوط به بخش ريلي موثر خواهد بود.

افزايش 10 درصدي ظرفيت صندلي ناوگان هوايي

وي از افزايش 10 درصدي ظرفيت صندلي ناوگان هوايي ايران در ايام نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزايش بليت هواپيما را در اين ايام منتفي دانست.

رحمتي به تاكيد دولت مبني بر تجهيز ناوگان هوايي كشور اشاره كرد و اظهارداشت: دولت هم اكنون محدوديت استفاده از حساب ذخيره ارزي براي خريد هواپيما را برداشته است.

اختصاص 600 ميليون دلار براي خريد هواپيما

وزير راه و ترابري در ادامه گفتگو با مهر  اعلام كرد: در سال جاري تاكنون 600 ميليون دلار براي خريد هواپيما و تجهيز ناوگان هوايي از حساب ذخيره ارزي و ديگر منابع اختصاص يافته كه 150 ميليون دلار آن به صورت نقدي به هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران پرداخت شده است.

وي گفت: ناوگان هوايي مسافري كشور در حال حاضر داراي بيش از 16 هزار و 500 صندلي است كه حدود 4 هزار و 782 صندلي آن مربوط به هواپيماهاي استيجاري موجود در ناوگان است.

رحمتي تصريح كرد: با پيشنهاد دولت و تصويب مجلس نيز، 250 ميليون دلار براي نوسازي ناوگان هوايي در سال 85 در قالب تسهيلات و به صورت وجوه اداره شده اختصاص مي يابد.

تثبيت قيمت سوخت هواپيما در سال 85

وزير راه و ترابري با اشاره به عدم افزايش قيمت بنزين در سال آينده گفت: وزارت راه و ترابري هم مدافع تثبيت قيمت سوخت هواپيما در سال 85 است، زيرا هواپما هم جزء حمل و نقل عمومي محسوب مي شود.

وي با اعلام اينكه مجلس هم مخالف افزايش قيمت سوخت هواپيما در سال 85 است، توضيح داد: سال گذشته با تصويب دولت ، قيمت سوخت هواپيما از 80 به 140 تومان افزايش يافت كه هيات تطبيق مصوبات دولت در مجلس و ديوان عدالت اداري اين تصميم را خلاف قانون تشخيص دادند و قيمت‌ها نيز به نرخ اوليه بازگشت. بدين ترتيب، قيمت اين سوخت هواپيما در سال 85 نيز افزايش نمي يابد.

تسليم تحريم نمي شويم

رحمتي در خصوص تحريم احتمالي اقتصاد ايران نيز گفت: ايران به هيچ وجه تسليم تحريم نخواهد شد. زيرا ما در زمان جنگ هم به عنوان مثال حمل و نقل را اداره كرده ايم و البته تجربه تحريم را هم داشته ايم. زيرا قرار بر اين هم است كه در هر شرايط كارمان را انجام دهيم و به سرانجام برسانيم.

وي يادآور شد: امروز تمام شاخص ها در بخش حمل و نقل نسبت به قبل از انقلاب رشد خيره كننده اي داشته است. يعني قبل از انقلاب تنها حدود 100 كيلومتر اتوبان داشتيم اما هم اكنون بيش از 1500 كيلو متر اتوبان داريم. ميزان بزرگراه نيز از 200 تا 300 كيلومتر به 4500 كيلو متر افزايش يافته است. راه روستايي هم قبل از انقلاب كمتر از 1000 كيلومتر آسفالت بوده كه هم اكنون اين رقم به 50 هزار كيلومتر رسيده است.

وزير راه و ترابري اعلام كرد: با تصويب مجلس نيز حدود 300 ميليارد تومان براي براي بهسازي و آسفالت  1500 كيلومتر  راه‌هاي روستايي در سال 85 نيز اختصاص مي يابد.

توسعه بنادر ايران در سال 85

رحمتي گفت: بندر بزرگي در سال 85 در دست احداث نداريم و تنها توسعه بنادر شمالي و جنوبي كشور در دستور كار قرار دارد.

وي افزود: هم اكنون پروژه 600 ميليون دلاري افزايش ظرفيت كانتينري بندر شهيد رجايي با قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا در مرحله عقد قرار داد است و شوراي اقتصاد نيز با آن موافقت كرده است.

عوارض دولتي افزايش نمي يابد

وزير راه و ترابري در پايان گفت: نرخ عوارضي اتوبان تهران-قم و كرج-قزوين در سال 85 افزايش نمي يابد ولي نرخ عوارضي ساير اتوبان‌ها كه با همكاري بخش خصوصي است اندكي افزايش مي يابد.

کد خبر 303587

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha